Sakan bagitau wartawan nilai emas yg dibeli, Sekali Terkant0i terus tk jadi nak rlak

Beberapa hari lalu, kepulangan seorang jemaah haji berusia 46 tahun bernama Suarnati Daeng Kanang ke tanah airnya sesudah menunaikan ibadah haji cukup mengejutkan ramai. Mana tidaknya, dia nampak mewah mengenakan pelbagai aksesori emas bermula dari atas kepala, rantai leher, gelang tangan beserta cincin.

Suarnanti gembira menunjukkan set emas seberat 180 gram. Saat ditanya oleh pihak wartawan di lapangan terbang, Suarnati yang berasal dari Makassar, Indonesia ini nampak malu-malu kucing memberitahu bahawa semua emas itu dibeli dengan harga 120 juta rupiah (bersamaan RM36,825).

Tindakannya yang menayangkan emas `sebadan’ kemudiannya telah menjadi tular lantas mengundang pelbagai persepsi.

Suarnati dipanggil hadir ke lembaga cukai. Siapa sangka, rakaman itu juga menarik perhatian pihak kastam dan juga lembaga cukai di sana.

Mereka agak musyskil dengan kemampuan Suarnati membeli aksesori emas sebanyak itu dari Arab Saudi. Disangka cuma viral biasa-biasa, Suarnati akhirnya dipanggil oleh pihak berautoriti untuk menjalani siasatan semalam. Jika emas itu bernilai lebih 7 juta rupiah (sekitar RM2,000+), maka Suarnati bakal dikenakan cukai.

Suarnati dipanggil hadir ke lembaga cukai. Siapa sangka, rakaman itu juga menarik perhatian  pihak kastam dan juga lembaga cukai di sana. Mereka agak musyskil dengan kemampuan Suarnati membeli aksesori emas sebanyak itu dari Arab Saudi.

Disangka cuma viral biasa-biasa, Suarnati akhirnya dipanggil oleh pihak berautoriti untuk menjalani siasatan semalam. Jika emas itu bernilai lebih 7 juta rupiah (sekitar RM2,000+), maka Suarnati bakal dikenakan cukai.

Rupanya bukan emas tulen. Akhirnya, pihak pemungut cukai mengesahkan Suarnati bebas daripada pemotongan cukai. Hasil pemeriksaan mendapati, emas itu hanyalah barangan tiruan dan bukanlah emas tulen.

Suarnati kemudiannya mengaku is hanya dibeli secara suka-suka untuk bergurau dengan rakan apabila pesawat mendarat. Harga sebenar aksesori terbabit cuma bernilai RM275 sahaja.

Sumber : klsahdunla

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri. Please wait while you are redirected...or Click Here if you do not want to wait.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*